De shorttrackbuis

De shorttrackbuis is van een ander soort dan de buis dan de langebaan buis. De shorttrackbuis is met zogenoemde cups is gemonteerd aan de schoen. De buizen kunnen hiermee links t.o.v. de schoen worden ingesteld. In verband met de veiligheid mag een klaponderstel niet worden gebruikt. In het verleden is hier wel mee geëxperimenteerd en sommige fabrikanten (zoals Finn) leveren nog klapsets voor shorttrackijzers. De cups zijn er in T en in L vorm. Belangrijkste is dat de buis op de gewenste positie onder de schoen kan worden gemonteerd. Het links uitlijnen maakt het lopen van bochten op hoge snelheid makkelijker (de schoen raakt het ijs minder snel) Bij jonge pupillen zal echter nog vaak de neutraal stand worden gekozen tot de trainer adviseert deze te gaan verplaatsen. Wil je een schoen goed neutraal kunnen afstellen dan moet je bijna altijd de T cups gebruiken en niet de L cups. Voor meer informatie over het monteren en de afstelling van het ijzer onder de schoen, kijk op de pagina's: Montagehandleiding buis of afstelling van de buis .

Beginners hoeven nog niet op de dure shorttrackbuizen te rijden. Er zijn buizen inclusief cups vanaf ongeveer € 120,-. Het loont de moeite om ook 2e hands websites zoals marktplaats of die van een shorttrackvereniging te bekijken. Laat de 2e hands ijzers voor aankoop wel door een kenner beoordelen. Zeker met zogenoemde Bi-metaal ijzers kan het harde ijzer op zijn terwijl het lijkt alsof de buis nog jaren mee kan. Bekende merken zijn: Maple, Zandstra, Bont en Marchese.

De lengte van de buis
De lengte van de shorttrackbuis wordt uitgedrukt in inches, waarbij 1 inch ogelijk is aan 2,54cm. Welke maat ijzer er bij welke schoenmaat past is niet precies aan te geven. De algemene richtlijn is:

 

Maat schoen

≤ 29

30-31

32-33

34-35

35-36

37-38

39-40

41-42

≥ 43

Lengte buizen in inch

12”

13”

14”

14,5”

15”

15,5”

16”

16,5”

≥17”

Lengte buizen in cm

30,5

33,0

35,6

36,8

38,1

39,4

40,6

41.9

43

 

De lengte van de buis ten opzichte van de schoen kan toenemen naar mate de schaatser meer ervaring heeft. Belangrijke aandachtspunten bij de keuze voor een langer ijzer zijn:

  • De balans en coördinatie van de schaatser moet dusdanig zijn dat een toename van de lengte het overstappen niet moeilijker maakt;
  • De lengte van de schaatser, bijvoorbeeld een lange schaatser met kleine voeten +1 inch en omgekeerd -1 inch;
  • De kracht van de schaatser;
  • De schaatsers mag geen noemenswaardige verlaging van de slagfrequentie hebben bij het gebruik van een langere buis.

  • Steek van de schoen versus de buizen
    Shorttrackschoenen hebben net als de shorttrackbuizen een steek van 165mm. Oudere skeelerschoenen hebben deze steekmaat ook. Nieuwe skeelerschoenen speciaal voor de 100 of 110mm skeelerframes hebben een steek van 195mm. Sommige merken schoenen en shorttrackbuizen hebben voor de kleine maten een kleinere steek. Bij het kopen van losse schoenen en buizen (of alleen een buis voor de skeelerschoen) moet dit dus worden nagemeten. Ook kom je regelmatig skeelerschoenen tegen met in lengte verstelbare boutgaten (steek variabel van 130 tot 165 mm of meer) Bij een aantal type/merken buizen is de steek variabel, bijvoorbeeld de Zandstra- of maple premium buizen. Bij de duurdere buizen is dat meestal niet het geval, bijvoorbeeld de Maple Maddog. Meet dus bij aanschaf altijd de steekmaat van de schoen en de buis na.
    
    KR buizen
    Wanneer er buizen worden gekocht of gehuurd kan men soms kiezen voor een buis waarbij de potten iets naar achter zijn geplaatst. Dit is voor rijders die iets meer buis aan de voorzijde van hun schaats willen. Bij het gebruik van een skeelerschoen is dit zelfs aan te bevelen omdat de montagegaten bij deze schoen meer naar achteren zitten. Zonder een aangepaste buis zou je dan veel buis achter- en weinig voor je schoen uit hebben steken. Je zou dan voorover kunnen vallen. Er zijn echter ook genoeg schaatser die met een standaard buis op een skeelerschoen geen enkel probleem hebben. Heb je echter de keus dan is het advies om wel de aangepaste ijzers te kopen of te huren. Bij het merk Bont wortd dit uitgedrukt in KR waarbij 1 KR staat voor het 2 cm- en 1/2 KR voor het 1 cm naar achteren plaatsen van het potje. Bij maple wordt dit weergegeven in mm (6, 12 of 18mm)

    Ronding van het ijzer
    Bij shorttrack zijn de bochten veel krapper dan bij het langebaanschaatsen. Om goed te kunnen sturen moet de ronding kleiner zijn. De ronding van een ijzer is de denkbeeldige cirkel in meters die ontstaat wanneer je een lijn trekt langs het glij gedeelte van het ijzer. Deze lijn zal een cirkel vormen met een bepaalde straal, deze straal noemt men de ronding van het ijzer. Bij een shorttrackijzer is de ronding meestal tussen de 6 en 12m en bij de ervaren schaatsers varieert deze over de lengte van het ijzer. De ronding is in die gevallen in het midden vlakker ( straal 9-12m) om beter te kunnen glijden en aan de uiteinden ronder (straal 6m) om makkelijker te kunnen sturen.

    Krommen van de buis
    Wanneer de schaatser de bocht goed loopt kan de buis voorzien worden van een kromming (wordt ook wel bending genoemd). Met een apparaat wordt een kromming in de buis aangebracht. Krommen gebeurt altijd in de richting van de bocht. Dit geeft bij het schuin hangen in de bocht meer contactoppervlak tussen het ijzer en het ijs en levert meer druk voor de schaatser op. Het ijzer staat als het ware om een hoekje.

    Met een zogenoemde rondingsmeter kan zowel de ronding als de kromming gemeten worden. Omdat een kromming er uit kan gaan is het belangrijk deze regelmatig te controleren en indien nodig opnieuw te zetten. De kromming wordt gemeten door op meerdere plaatsen van het ijzer (niet op de buis) te meten (bijvoorbeeld om de 2,5 cm / 1 inch meten) De meter wordt hierbij haaks op het ijzer geplaatst.

    Bij het opnieuw krommen van de buis moet in ieder geval 1 cup waarmee de buis vast zit aan de schoen worden losgemaakt. Wanneer dit niet gebeurt zal de bending niet goed gezet worden en er binnen zeer korte tijd weer uit zijn. De buis en/of de schoen kunnen op deze wijze ook gaan torderen. Hierdoor zal de coördinatie bij het schaatsen niet meer optimaal zijn.